MBIA | Masterclass Business Intelligence & Analytics | Training Course | Other. Skip to main Content

Masterclass Business Intelligence & Analytics

  • Course Code MBIA
  • Duration 8 days

Course Delivery

Public Classroom Price

Please call

Request Group Training Add to Cart

Course Delivery

This course is available in the following formats:

  • Company Event

    Event at company

  • Public Classroom

    Traditional Classroom Learning

Request this course in a different delivery format.

Course Overview

Top

De omstandigheden waarin organisaties opereren veranderen steeds sneller. Dynamische markten, een wetgever die meer eisen stelt aan transparantie, en de toenemende noodzaak om goed te kunnen sturen op kostenefficiency, omzetvergroting en klantloyaliteit vragen veel van een organisatie. Beschikbaarheid van juiste inzichten en informatie is hierbij van groot belang. Het is de basis waarop organisaties strategische, tactische en operationele beslissingen nemen. Iedereen heeft hiermee mee te maken. Het is niet voor niets dat business intelligence (BI) al jaren bovenaan staat op de prioriteitenlijst van directies. Business Analytics (BA) is de logische vervolgstap op BI. BA maakt concurrentievoordeel en nieuwe inzichten mogelijk door de analyse van grote hoeveelheden data.

De Masterclass geeft een compleet overzicht van het vakgebied Business Intelligence en Business Analytics. De theorie behandelt een breed scala concepten en modellen waarbij zowel de technischeals ook deorganisatorische aspecten ruime aandacht krijgen. In aansluiting hierop worden voorbeelden van toepassingen uit de praktijk gepresenteerd. U gaat uw eigen praktijk hieraan toetsen. Welke (management)vraagstukken op het gebied van informatievoorziening - en organisatiebesturing komt u tegen, welke inzichten krijgt u en welke aanbevelingen kunt u vervolgens doen?

Course Schedule

Top

Target Audience

Top

De Masterclass richt zich op managers, business –en informatieanalisten, adviseurs, projectmanagers, informatiemanagers, controllers en kenniswerkers. Iedereen die actief te maken heeft met Business Intelligence en Business Analytics vanuit een rol als informatiegebruiker of als een informatieleverancier.

Course Objectives

Top

In deze Masterclass leert u de BI- en BA concepten en modellen vanuit verschillende stromingen te begrijpen en deze toe te passen. U kan een eigen visie vormen op BI en BA, en u kunt vraagstukken binnen organisaties beoordelen vanuit zowel een strategisch, business, organisatorisch als technologisch perspectief. U zult in staat zijn om zowel het management als de werkvloer te overtuigen van de toegevoegde waarde van BI en BA voor de organisatie. U bent op de hoogte van de belangrijkste kennismanagement principes, het belang van het delen van kennis voor de organisatie, met bijzondere aandacht voor de BI-omgeving. U analyseert, ontwerpt en organiseert de informatiehuishouding. U bent in staat de vertaling te maken naar concrete aanbevelingen in de vorm van een projectenportfolio.

Course Content

Top

De masterclass is verdeeld in 8 blokken waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • De Intelligente organisatie (BI strategie en –governance, welke intelligence en organisatieaspecten dragen bij aan Enterprise Intelligence, kennismanagement)
  • Inleiding, begrippen en ontwikkelingen Business Intelligence (architectuurprincipes en -modellen, tools)
  • Corporate Performance Management (de essentie van CPM, vertaling naar strategiemappen en KPI’s, valkuilen en kritische succesfactoren, nieuwe ontwikkelingen)
  • Competing on Analytics (concurrentievoordeel en nieuwe inzichten krijgen door de analyse van grote hoeveelheden data)
  • Advanced Analytics (specifieke toepassingen zoals marketing intelligence, risk management, social media analytics)
  • Business Alignment (hoe kan BI de bedrijfsvoering in de dagelijkse praktijk effectief ondersteunen, de aansluiting met kennismanagement, planning & controlcyclus)
  • BI projectmanagement (BI vraagt om de specifieke projectaanpak SCRUM, wat zijn de valkuilen en kritische succesfactoren)
  • In Business Analytics in de praktijk gaan de cursisten aan de slag met een vraagstuk vanuit de praktijk
  • Further Information

    Top

    Wij organiseren een wisselwerking tussen theorie en praktijk. U krijgt theoretische achtergronden aangereikt en we doen een appel op uw praktijkervaring. We nodigen u uit die ervaring met een nieuwe blik te onderzoeken, verder te ontwikkelen en u eigen te maken. Wij werken in kleine groepen, met veel interactie waarbij de deelnemers leren van elkaar.

    Kortom uw voordeel is dat u de nieuwe theoretische inzichten direct kunt toepassen op uw eigen praktijk. Hierbij valt te denken aan:

  • de beschrijving van een BI visie en/of een BI strategie (architectuur, BI organisatie en –processen)
  • de vertaling van de organisatiestrategie en –doelstellingen naar strategiemappen en een scorecard
  • het volgen van kansen en risico’s in de markt met toepassing van competitive intelligence
  • welke nieuwe inzichten zijn te verkrijgen met de analyse van grote hoeveelheden data uit social media, call center, crm systemen
  • welke klanten zijn het meeste waard voor de organisatie, welke klantstrategieën passen hierbij
  • welke voorspelmodellen zijn te bedenken voor klantloyaliteit (churn), fraude en betalingsachterstanden
  • de bedrijfsvoering effectief in beweging krijgen met toepassing van thema’s, kennismanagement, rolling forecast
  • welke voordelen zijn te behalen met de projectmethodiek SCRUM, en wat is hier voor nodig
  • Cookie Control toggle icon